// Blog

Energieleverancier en Netwerkbeheerder, wie doet wat?

dinsdag 7 september 2010 • 1 Reactie
Energieleverancier en Netwerkbeheerder, wie doet wat?

De Netbeheerder

Het landelijke hoogspanningsnet in Nederland wordt beheerd door het staatsbedrijf Tennet. Om de elektriciteit vanaf dit landelijke net aan de consument te leveren is Nederland verdeeld over een aantal regionen met elk hun eigen netbeheerder. Deze regionale netbeheerders zijn verantwoordelijk voor het aanleggen, beheren en onderhouden van het elektriciteitsnet naar de consument toe en het transport van elektriciteit over hun netwerk. Bij consumenten thuis zorgt de regionale netbeheerder voor de fysieke aansluiting. Doordat de netbeheerder afhankelijk is van de regio is het buiten een verhuizing om niet mogelijk om van netbeheerder te verwisselen.

Aansluitingen

Wanneer er bij de consument vragen zijn over of problemen zijn met fysieke aansluitingen dient hij contact op te nemen met de netbeheerder. Denk hierbij aan het aanschaffen van een nieuwe aansluiting, het wijzigen / verzwaren van een aansluiting of het verplaatsen van een aansluiting. Ook bij storing dient contact te worden opgenomen met de netbeheerder.

Meters

De netbeheerder zorgt ook voor de energiemeters in de meterkast. Voor de aanschaf van een slimme meter of een teruglevermeter dient contact te worden opgenomen met de netbeheerder.

Storingen

Wanneer er sprake is van een stroomstoring en de oorzaak niet kan worden ontdekt, dient de consument contact op te nemen met het gratis Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom (0800-9009). De melding komt via dit landelijke nummer bij de netbeheerder terecht.

De Energieleverancier

De energieleverancier is verantwoordelijk voor het leveren van elektriciteit. Dit doet zij over het door de netbeheerder aangelegde elektriciteitsnetwerk. De consument tekent een contract met de energieleverancier, die de consument vervolgens voorziet van stroom. De energieleverancier brengt naast de elektriciteit ook de kosten voor het transport in rekening. Dit bedrag is onafhankelijk van de afstand die de stroom moet afleggen. De energieleverancier rekent dit bedrag weer af met de netbeheerder.

Verhuizen

Wanneer de consument van woning verandert dient hij contact op te nemen met de energieleverancier. Deze zorgt ervoor dat de elektriciteit vanaf de gewenste datum aan de nieuwe woning wordt geleverd. De energieleverancier regelt het verwisselen van netbeheerder wanneer dit het geval is.

Andere energieleverancier

Wanneer de consument wenst te veranderen van energieleverancier dient hij dit tijdig kenbaar te maken bij de oude. Vaak is de nieuwe energieleverancier in staat het contract over te zetten. Het is verstandig om goed uit te zoeken welke energieleverancier voor u het goedkoopst is en contracten van leveranciers goed met elkaar te vergelijken. Bezoek hiervoor verschillende energie vergelijkings websites.

De energierekening

Wanneer er onduidelijkheden zijn met betrekking tot de energierekening dient de consument contact op te nemen met de energieleverancier. Dit geldt ook wanneer het gaat om de rekening voor het transport van elektriciteit.

Tags:

1 Reactie

Reactie van de Vries
12 augustus 2011 - 08:05

mijn verbazing krijg ik een afrekening, dat ik Graag wil ik iets weten over meldingsplicht van een transformer tussen de electriciteitsmeter.
Sinds een jaar heb ik een bedrijf en houd ik maandelijks de standen bij. Gezien de standen en de hoogte van mijn energie rekening vroeg ik me af of het te betalen bedrag wel klopte. in juni nam ik contact met mijn leverancier op en deze liet me weten dat ik meer dan het 10voud betaalde en raadde me aan alvast het maandbedrag voor de laatste twee maanden aan te passen en dat ik in augustus een fors bedrag terug zou krijgen. Tot flink moet bij betalen. en dat naast de vermelding van de meterstanden, die exact klopten, het verbruik met 20 was vermenigvuldigd. Ik heb contact gezocht met de leverancier en gevraagd hoe of dat kon. na heel wat speurwerk, kreeg ik te horen dat hier een transformer tussen zit en dat ik mijn meter keer 20 moet doen.
Waarom is me dit niet vermeld en staat dit niet in het contract? Mag dit zomaar of heeft men alsnog de meldingsplicht hierover?
Mijn voorgangers en de huurbaas weten ook niets van de transformer af.
Inmiddels contact gehad met de netwerkbeheerder en deze kan mij niet vertellen waar hij zit. Volgens hen moet deze geplaatst zijn in 1978. Nergens op of bij de meter kan ik iets vinden wat aangeeft dat er een transformer zit. Daarbij vraag ik me ook sterk af, dat wanneer deze er zit of die transformer dan niet eens geijkt heeft moeten worden, want die zit er dan al meer dan 30 jaar. Wie bewijst mij dat die wel alles 20 keer doet? Ik heb veel vraagtekens bij dit verhaal en willen hierover graag duidelijkheid. Alleen de netwerkbeheerder helpt ons niet verder en verwacht van ons een bewijs. Hoe is dit mogelijk? Graag wil ik met spoed een reactie op deze vraag en hoop ik dat u mij deze kunt geven.
Met vriendelijke groet,

Nadieh de Vries

Reageer